Ρολφ Χόχουτ

Ρολφ Χόχουτ (1931 – 2020)
Ρολφ Χόχουτ (1931 – 2020)

Ο Ρολφ Χόχουτ (Rolf Hochhuth) ήταν γερμανός δραματουργός και συγγραφέας. Στο έργο του καταγγέλλει τα εγκλήματα των συμπατριωτών του κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και των μεταπολεμικών συρράξεων, καταλογίζοντας ευθύνες στο σύνολο της παγκόσμιας κοινότητας. Είναι περισσότερο γνωστός για το θεατρικό έργο του «Ο αντιπρόσωπος» (1963), το οποίο μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το 2002 ο Κώστας Γαβράς με τίτλο «Αμήν».

Ο Ρολφ Χόχουτ γεννήθηκε την 1η Απριλίου 1931 στο Έσβεγκε της Έσσης, στην κεντρική Γερμανία, και μεγάλωσε υπό το ναζιστικό καθεστώς του Αδόλφου Χίτλερ. Είχε στρατολογηθεί μάλιστα στη νεολαία του Χίτλερ και τα ναζιστικά εγκλήματα αποτελούσαν το κεντρικό μοτίβο του έργου του.

Έγινε παγκοσμίως γνωστός το 1963, όταν κατήγγειλε τη σιωπή του Πάπα Πίου του 12ου για τα εγκλήματα του ναζισμού, στο θεατρικό του έργο «Ο Αντιπρόσωπος». Όπως έλεγε, «το Ολοκαύτωμα δεν μπορεί ποτέ να συγχωρηθεί ούτε να ξεχαστεί». Το θεατρικό αυτό έργο, που επίσης ενέπνευσε την ταινία του 2002 «Αμήν», σε σκηνοθεσία Κώστα Γαβρά, είχε πυροδοτήσει πολλές διαμαρτυρίες έξω από τα θέατρα στα οποία ανέβηκε.

Στη δεκαετία του ’70, ο Χόχουτ δημοσίευσε το μυθιστόρημα «Ένας έρωτας στη Γερμανία», το οποίο περιγράφει την ιστορία αγάπης μεταξύ μιας Γερμανίδας κι ενός Πολωνού αιχμαλώτου πολέμου, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το βιβλίο οδήγησε το 1978 στην παραίτηση του πρωθυπουργού του κρατιδίου της Βάδης-Βιρτεμβέργης Χανς Φίλμπερινγκ, έπειτα από αποκαλύψεις σχετικά με τον ρόλο του ως δικαστή πρώτα και μετέπειτα ναυτοδίκη, σε μία θανατική ποινή που εκδόθηκε στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Μόλις δύο χρόνια μετά την επανένωση της Γερμανίας, ο Χόχουτ κατήγγειλε επίσης την «προσάρτηση» της Ανατολικής Γερμανίας από τη Δυτική με το θεατρικό έργο του «Wessis in Weimar» («Οι Δυτικογερμανοί στη Βαϊμάρη»).

Το 2004 σκανδάλισε πάλι την κοινή γνώμη, με το θεατρικό του «Ο Μακίνσεϊ έρχεται», το οποίο στρέφεται ανοικτά εναντίον των εργοδοτών και, σύμφωνα με την άποψη ορισμένων εργοδοτικών οργανώσεων, δικαιολογεί τη δολοφονία ως μέσο πολιτικής δράσης. Στις πέντε πράξεις του έργου αυτού, ο Χόχουτ ξιφουλκεί ενάντια στη «δικτατορία της παγκόσμιας οικονομίας» και στις μαζικές απολύσεις ως μέρος της «αναδιάρθρωσης», του μέτρου που προωθούν τα μεγάλα αφεντικά της κοινωνίας, μέσα από τους ισχυρούς ιδιωτικούς συμβούλους. Εξ ου και ο τίτλος του έργου, που εμπνέεται από την πολυεθνική εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων McKinsey.

Το 2013 ο Χόχουτ είχε απασχολήσει τη γερμανική θεατρική κοινότητα, όταν ως ιδιοκτήτης του θεάτρου «Τεάτερ αμ Σιφμπάουμερνταμ» – όπου βρίσκεται εγκατεστημένο από το 1954 το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ», το θέατρο που ίδρυσε ο Μπέρτολτ Μπρέχτ – είχε απειλήσει να τερματίσει τη μίσθωση, με κύριο επιχείρημα ότι το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ» δεν τήρησε έναν από τους όρους του συμφωνητικού, που προέβλεπε ότι όφειλε να ανεβάζει τακτικά το έργο του «Ο Αντιπρόσωπος». Αξίωσε ακόμη από το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ» να ανεβάσει το 2014 το έργο του «Θέρος 1914», με την ευκαιρία της επετείου των 100 χρόνων από την έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όμως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού ομίλου Κλάους Πάιμαν δεν συναινούσε για «καλλιτεχνικούς λόγους».

Ο Ραλφ Χόχουτ πέθανε στις 13 Μαΐου 2020 στο Βερολίνο, σε ηλικία 89 ετών.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ EMAIL ΣΑΣ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας για να λαμβάνετε κάθε μέρα στο email σας τα σημαντικότερα άρθρα του «Σαν Σήμερα .gr»


ΜΟΝΑΔΙΚΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΜΕΛΟΥΣ

premium Γίνε συνδρομητής με μόλις 8 € / μήνα, στήριξε τον αγαπημένο σου ιστότοπο
και απόλαυσε premium περιεχόμενο, χωρίς διαφημίσεις!

ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ