Μπάρμπαρα Χέπγουορθ

Μπάρμπαρα Χέπγουορθ (1903 – 1975)
Μπάρμπαρα Χέπγουορθ (1903 – 1975)

Η Μπάρμπαρα Χέπγουορθ (Barbara Hepworth) ήταν αγγλίδα γλύπτρια, τα έργα της οποίας υπήρξαν από τα πρώτα της αφηρημένης γλυπτικής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Θεωρείται μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της γλυπτικής του 20ού αιώνα.

Η Τζόσελιν Μπάρμπαρα Χέπγουορθ γεννήθηκε στο Γουέκφιλντ του Γιορκσάιρ στις 10 Ιανουαρίου 1903. Κόρη μηχανικού, έδειξε από νωρίς το ενδιαφέρον της για την τέχνη. Σε ηλικία 12 ετών βραβεύτηκε για τις μουσικές της επιδόσεις και μετά την αποφοίτησή της από το Λύκειο γράφτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Λιντς και ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Βασιλικό Κολέγιο Καλών Τεχνών του Λονδίνου.

Τα πρώτα έργα της Μπάρμπαρα Χέπγουορθ ήταν νατουραλιστικά (παραστατικά). Με την πάροδο του χρόνου στράφηκε όλο και περισσότερο προς τα καθαρά φορμαλιστικά στοιχεία και στις αρχές της δεκαετίας του ‘30 έφθασε στην πλήρη αφαίρεση. Έργα της όπως η «Κεκλιμένη Μορφή» («Reclining Figure», 1932) απέδιδαν μορφές εμπνευσμένες από το στρογγυλεμένο σχήμα βιολογικών οργανισμών ή από φυσικές πέτρες και έδιναν την εντύπωση ότι ήταν αποτέλεσμα μακρόχρονης διάβρωσης από τις καιρικές συνθήκες, μάλλον, παρά προϊόν επίπονης εργασίας με τη σμίλη.

Το 1933 παντρεύτηκε σε δεύτερο γάμο (ο πρώτος σύζυγός της ήταν ο γλύπτης Τζον Σκίπινγκ) τον ζωγράφο Μπεν Νίκολσον, υπό την επίδραση του οποίου άρχισε να δημιουργεί αυστηρά γεωμετρικά κονστρουκτιβιστικά έργα με εναλλασσόμενες ευθείες, αιχμηρές απολήξεις και άψογες λείες επιφάνειες. Κατά την ώριμη περίοδό της, στα τέλη της δεκαετίας του ‘30 και τη δεκαετία του ‘40, συγκέντρωσε το ενδιαφέρον της στο πρόβλημα της σχέσης του κενού και του όγκου στη γλυπτική.

Έργα της όπως το «Κύμα» («Wave», 1943-1944) παρουσίαζαν κοιλώματα και ήταν κατά τόπους διάτρητα, με τρόπο ώστε οι κενοί εσωτερικοί χώροι να είναι εξίσου σημαντικοί με τον όγκο που τους περιέβαλε. Η εντύπωση αυτή εντεινόταν από το χρώμα με το οποίο ζωγράφιζε το εσωτερικό των κοίλων και των κενών, κατά μήκος των οποίων συχνά τοποθετούσε χορδές.

Τη δεκαετία του ’50 δημιούργησε την αξιόλογη πειραματική σειρά «Ομάδες» («Groups»), με ανθρωπόμορφα συμπλέγματα από εξαιρετικά λεπτό μάρμαρο. Τον Αύγουστο του 1954 επισκέφτηκε την Ελλάδα (μαζί με τη φίλη της Μάργκαρετ Γκάρντινερ) για να μελετήσει το ελληνικό φως και το τοπίο, καθώς και την αρχαιοελληνική τέχνη. Περιηγήθηκε στην Αθήνα, στους Δελφούς και σε κάποια από τα νησιά του Αιγαίου. Από το ταξίδι της αυτό εμπνεύστηκε τα γλυπτά «Corinth» και «Curved Form (Delphi)».

Τη δεκαετία του '60 έλαβε παραγγελίες για έργα εξαιρετικά μεγάλων διαστάσεων (ύψους περίπου 6 μέτρων), το πιο περίφημο από τα οποία υπήρξε μία γεωμετρική σύνθεση με τίτλο «Four-Square (Walk Through)» (1966).

Το 1965 τιμήθηκε από τη Βασίλισσα Ελισάβετ με τον τίτλο της Ντέιμ (τον αντίστοιχο του Σερ για τις γυναίκες).

Η Μπάρμπαρα Χέπγουορθ πέθανε στις 20 Μαΐου 1975, κατά τη διάρκεια πυρκαϊάς στην κατοικία της στο Σεντ Άιβς της Κορνουάλης, η οποία αργότερα διαμορφώθηκε σε μουσείο όπου εκτίθενται πολλά έργα της.

PHOTO GALLERY

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ EMAIL ΣΑΣ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας για να λαμβάνετε κάθε μέρα στο email σας τα σημαντικότερα άρθρα του «Σαν Σήμερα .gr»


ΜΟΝΑΔΙΚΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΜΕΛΟΥΣ

premium Γίνε συνδρομητής με μόλις 8 € / μήνα, στήριξε τον αγαπημένο σου ιστότοπο
και απόλαυσε premium περιεχόμενο, χωρίς διαφημίσεις!

ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ