Πέθανε ο «προκλητικός» γερμανός δραματουργός Ρολφ Χόχουτ

Ο Γερμανός δραματουργός και συγγραφέας Ρόλφ Χόχουτ, ο οποίος είχε καταγγείλει τη σιωπή του Πάπα Πίου του 12ου για το Ολοκαύτωμα στο θεατρικό του έργο «Ο Αντιπρόσωπος», έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 89 ετών. Στο έργο του αυτό βασίστηκε η ταινία του Κώστα Γαβρά «Αμήν» που προβλήθηκε το 2002.

Ο Ρολφ Χόχουτ γεννήθηκε την 1η Απριλίου 1931 και μεγάλωσε στην Έσση, στην κεντρική Γερμανία, υπό το καθεστώς του Αδόλφου Χίτλερ. Είχε στρατολογηθεί μάλιστα στη νεολαία του Χίτλερ και τα ναζιστικά εγκλήματα αποτελούσαν το κεντρικό μοτίβο του έργου του.

Έγινε παγκοσμίως γνωστός το 1963με την καταγγελία για τη σιωπή του Πάπα Πίου του 12ου για τα εγκλήματα του ναζισμού, μέσα από το θεατρικό του έργο «Ο Αντιπρόσωπος». Όπως έλεγε, «το Ολοκαύτωμα δεν μπορεί ποτέ να συγχωρηθεί ούτε να ξεχαστεί». Το θεατρικό αυτό έργο, που επίσης ενέπνευσε την ταινία του 2002 «Αμήν», σε σκηνοθεσία Κώστα Γαβρά, είχε πυροδοτήσει πολλές διαμαρτυρίες έξω από τα θέατρα στα οποία ανέβηκε.

Στη δεκαετία του 1970, ο Χόχουτ δημοσίευσε το μυθιστόρημα «Ένας έρωτας στη Γερμανία», το οποίο περιγράφει την ιστορία αγάπης μεταξύ μιας Γερμανίδας κι ενός Πολωνού αιχμαλώτου πολέμου, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το βιβλίο οδήγησε το 1978, στην παραίτηση του πρωθυπουργού του κρατιδίου της Βάδης-Βιρτεμβέργης Χανς Φίλμπερινγκ, έπειτα από αποκαλύψεις σχετικά με τον ρόλο του ως δικαστή πρώτα και μετέπειτα ναυτοδίκη, σε μια θανατική ποινή που εκδόθηκε στο τέλος του Παγκοσμίου Πολέμου.

Μόλις δύο χρόνια μετά την επανένωση της Γερμανίας, ο Χόχουτ κατήγγειλε επίσης την «προσάρτηση» της Ανατολικής Γερμανίας από τη Δυτική με το «Wessis in Weimar» (Οι Δυτικογερμανοί στη Βαϊμάρη).

Το 2004, σκανδάλισε πάλι την κοινή γνώμη, με το θεατρικό του «Ο Μακίνσεϊ έρχεται», το οποίο στρέφεται ανοικτά εναντίον των εργοδοτών και, σύμφωνα με θιγμένες εργοδοτικές οργανώσεις, δικαιολογεί τη δολοφονία ως μέσο πολιτικής δράσης. Στις πέντε πράξεις του έργου αυτού, ο Χόχουτ ξιφουλκεί ενάντια στη «δικτατορία της παγκόσμιας οικονομίας» και στις μαζικές απολύσεις ως μέρος της «αναδιάρθρωσης», του μέτρου που προωθούν τα μεγάλα αφεντικά της κοινωνίας, μέσα από τους ισχυρούς ιδιωτικούς συμβούλους. Εξ ου και ο τίτλος του έργου, που εμπνέεται από την πολυεθνική εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων McKinsey.

Το 2013, ο Χόχουτ είχε απασχολήσει τη γερμανική θεατρική κοινότητα, όταν ως ιδιοκτήτης του Τεάτερ αμ Σιφμπάουμερνταμ - όπου βρίσκεται εγκατεστημένο από το 1954 το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ», το θέατρο που ίδρυσε ο Μπέρτολτ Μπρέχτ - είχε απειλήσει να τερματίσει τη μίσθωση. Στη 17σέλιδη επιστολή ακύρωσης του μισθώματος, ο Χόχουτ είχε επικαλεσθεί ως κύριο επιχείρημά του το γεγονός ότι το Μπερλίνερ Ανσάμπλ δεν τήρησε μία συμφωνία που προέβλεπε ότι ο όμιλος όφειλε να ανεβάζει τακτικά το έργο του «Ο Αντιπρόσωπος». Αξίωσε ακόμη από το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ», να ανεβάσει ο 2014, το έργο του «Θέρος 1914», με την ευκαιρία της επετείου των 100 χρόνων από την έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όμως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού ομίλου Κλάους Πάιμαν δεν συναινούσε για «καλλιτεχνικούς λόγους».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Κώστας Γεωργάκης

7 Κώστας Γεωργάκης

Φοιτητής της Γεωλογίας από την Κέρκυρα, που αυτοπυρπολήθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου 1970 στη Γένοβα, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το στρατιωτικό καθεστώς της Ελλάδας.



Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ EMAIL ΣΑΣ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας για να λαμβάνετε κάθε μέρα στο email σας τα σημαντικότερα άρθρα του «Σαν Σήμερα .gr»


ΜΟΝΑΔΙΚΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΜΕΛΟΥΣ

premium Γίνε συνδρομητής με μόλις 3 € / μήνα, στήριξε τον αγαπημένο σου ιστότοπο
και απόλαυσε premium περιεχόμενο, χωρίς διαφημίσεις!

ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ