Αμερικανός σκηνοθέτης, παραγωγός και διανομέας, ο Ρότζερ Κόρμαν (Roger Corman) θεωρείται μία από τις θρυλικές μορφές του αμερικανικού κινηματογράφου. Με πολύχρονη καριέρα που εκτείνεται από τη δεκαετία του 1950 έως τη δεκαετία του 2010, είναι πασίγνωστος στους σινεφίλ για τις άκρως επιτυχημένες χαμηλού προϋπολογισμού ταινίες του (b-movies).
Πολύπλευρος, πληθωρικός και καλλιεργημένος, ασχολήθηκε με διάφορα κινηματογραφικά είδη, αλλά διέπρεψε στην ταινία τρόμου. Πολλοί διάσημοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί του Χόλιγουντ του οφείλουν το ξεκίνημα της καριέρας τους, όπως ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο Τζακ Νίκολσον, ο Μάρτιν Σκορσέζε, ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς και ο Τζόναθαν Ντέμι.
Ο Ρότζερ Γουίλιαμ Κόρμαν γεννήθηκε στις 5 Απριλίου 1926 στο Ντιτρόιτ και στα εφηβικά του χρόνια εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στο Μπέβερλι Χιλς της Καλιφόρνιας. Αφού υπηρέτησε στο πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Κόρμαν απέκτησε πτυχίο μηχανικού από το Πανεπιστήμιο Στάνφορντ.
Ξεκίνησε να εργάζεται στη βιομηχανία του κινηματογράφου το 1948, ως αγγελιοφόρος στη 20th Century-Fox.
Το πρώτο σενάριο
Σύντομα εντάχθηκε στο τμήμα σεναρίου της εταιρείας και ύστερα από ένα διάλειμμα ενός έτους, κατά τη διάρκεια του οποίου σπούδασε αγγλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, επέστρεψε στην Καλιφόρνια, όπου συνυπέγραψε το σενάριο ενός φιλμ-νουάρ χαμηλού προϋπολογισμού με τίτλο «Highway Dragnet» (1954).
Την ίδια χρονιά ήταν παραγωγός της ταινίας τρόμου «Monster from the Ocean Floor», η οποία γυρίστηκε μέσα σε έξι ημέρες με προϋπολογισμό 12.000 δολάρια. Ήταν η πρώτη από τις ταινίες του που γυρίστηκε φθηνά στον ελάχιστο χρόνο, συχνά σε λιγότερο από μία εβδομάδα. Περίπου την ίδια εποχή, ο Κόρμαν άρχισε να κάνει παραγωγές για την εταιρεία American Releasing Corporation. Η εταιρεία αργότερα μετονομάστηκε σε American International Pictures (AIP), για την οποία ο Κόρμαν παρήγαγε και σκηνοθέτησε πολλές από τις πιο αξιόλογες ταινίες του.
Οι ταινίες του Κόρμαν που έγραψαν ιστορία
Το 1955 σκηνοθέτησε την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, το ρομαντικό γουέστερν «Five Guns West» και ακολούθησαν ταινίες, όπως οι «The Beast with a Million Eyes» (1955), «It Conquered the World» (1956), «Attack of the Crab Monsters» (1957), «Teenage Cave Man» (1958), «Night of the Blood Beast» (1958), «The Brain Eaters» (1958), «The Cry Baby Killer» (1958, η ταινία-ντεμπούτο του Τζακ Νίκολσον), και «Ματωμένα Γλυπτά» («A Bucket of Blood», 1959).
Το 1960 παρήγαγε και σκηνοθέτησε την κλασική ταινία τρόμου «Το μικρό μαγαζάκι του τρόμου» («The Little Shop of Horrors»), το οποίο γυρίστηκε σε δύο μέρες και μια νύχτα σ’ ένα σκηνικό που είχε ξεμείνει από προηγούμενη ταινία. Στην AIP ο Κόρμαν αναζήτησε νέους (και επομένως φθηνούς) σκηνοθέτες, πολλοί από τους οποίους διέπρεψαν τη συνέχεια. Ο Κόπολα και ο Μπογκντάνοβιτς εργάστηκαν για τον Κόρμαν στις μεταγλωττίσεις σοβιετικών ταινιών επιστημονικής φαντασίας, των οποίων είχε αποκτήσει τα δικαιώματα διανομής στις ΗΠΑ.
Με έμπνευση από έργα του Έντγκαρ Άλαν Πόε
Τη δεκαετία του 1960 ο Κόρμαν σκηνοθέτησε οκτώ γοτθικές ταινίες τρόμου, βασισμένες σε έργα του Έντγκαρ Άλαν Πόε: «Ο πύργος των καταραμένων» («House of Usher», 1960), «Το εκκρεμές της αγωνίας» («Pit and the Pendulum», 1961), «Tales of Terror» (1962), «Premature Burial» (1962), «Το Κοράκι» («The Raven», 1963), «The Haunted Palace» (1963) και «Η Μάσκα του Κόκκινου Θανάτου» («The Masque of the Red Death», 1964), «Ο τάφος με τα 7 μυστικά» («The Tomb of Ligeia», 1964). Σε όλες εκτός από μία («Premature Burial») πρωταγωνίστησε ο Βίνσεντ Πράις και συμμετείχαν και ηθοποιοί που άφησαν εποχή στο φανταστικό, όπως, ο Μπόρις Κάρλοφ, ο Ρέι Μίλαντ, ο Πίτερ Λόρε και ο Πίτερ Κάσινγκ.
Ωστόσο, ο Κόρμαν δεν περιορίστηκε μόνο στις ταινίες τρόμου. Το δράμα «The Intruder» (1962) ήταν μία σοβαρή παραβολή για τις φυλετικές σχέσεις, με πρωταγωνιστή τον Γουίλιαμ Σάτνερ στο ρόλο ενός ρατσιστή του Αμερικανικού Νότου. Η ταινία «The Wild Angels» (1966) βασίστηκε στα κατορθώματα των μηχανόβιων «Αγγέλων της Κόλασης» με πρωταγωνιστές τους Πίτερ Φόντα, Μπρους Ντερν και Νάνσι Σινάτρα.
«Η Σφαγή του Σικάγου» («Τhe St. Valentine’s Day Massacre», 1967) αφηγείται την περιβόητη σφαγή μελών μιας συμμορίας το 1929, με πρωταγωνιστή τον Τζέισον Ρόμπαρντς στο ρόλο του Αλ Καπόνε. Την ίδια χρονιά η ταινία του «Αμαρτωλό Ταξίδι» («The Trip») σε σενάριο του Τζακ Νίκολσον παρουσιάζει τον Πίτερ Φόντα ως σκηνοθέτη τηλεοπτικών διαφημίσεων που βιώνει σουρεαλιστικά οράματα μετά τη λήψη ναρκωτικών.
Μια άλλη του γνωστή ταινία «Οι 4 αδελφοί δολοφόνοι» («Bloody Mama», 1970) είναι μία βίαιη απεικόνιση μιας οικογένειας παρανόμων με επικεφαλής τη Ma Barker, με πρωταγωνίστρια τη Σέλεϊ Γουίντερς και τον Ρόμπερτ ντε Νίρο ως ένα από τους διεστραμμένους γιους της.
Η ίδρυση της New World Pictures
Το 1970 ο Κόρμαν εγκατέλειψε την AIP και ίδρυσε τη New World Pictures, μία ανεξάρτητη εταιρεία που παρήγαγε και διένειμε το έργο νέων σκηνοθετών όπως οι Τζόναθαν Ντέμι, Μάρτιν Σκορσέζε, Τζον Σέιλς, Τζο Ντάντε και Τζέιμς Κάμερον. Τα κέρδη από τις χαμηλού προϋπολογισμού ταινίες επέτρεψαν στην εταιρεία να διανείμει στις ΗΠΑ ευρωπαϊκές ταινίες κύρους, όπως «Κραυγές και Ψίθυροι» («Viskningar och Rop») του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (1972), «Θυμάμαι» («Αmarcord») του Φεντερίκο Φελίνι (1973) και «Το Ταμπούρλο» («Die Blechtrommel») του Φόλκερ Σλέντορφ (1979). Ο Κόρμαν πούλησε τη New World Pictures το 1983 και ίδρυσε μία άλλη κινηματογραφική εταιρεία, την Concorde-New Horizons.
Αν και ο Κόρμαν αποσύρθηκε επίσημα από τη σκηνοθεσία το 1971, επέστρεψε το 1990 με την ταινία τρόμου «Frankenstein Unbound» (1990). Εκείνη τη χρονιά δημοσίευσε επίσης την αυτοβιογραφία του με τίτλο «How I Made a Hundred Movies in Hollywood and Never Lost a Dime». Το 2009 ο Ρότζερ Κόρμαν έλαβε τιμητικό Όσκαρ για την προσφορά του στον κινηματογράφο.
Ο Ρότζερ Κόρμαν πέθανε στις 9 Μαΐου 2024 στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνιας, σε ηλικία 98 ετών.