Τα Επτά Τελευταία Λόγια του Σωτήρα μας πάνω στο Σταυρό

Ορχηστρικό έργο του Γιόζεφ Χάιντν, που αναφέρεται στα τελευταία λόγια του Χριστού πάνω στο Σταυρό, όπως καταγράφονται στα Ευαγγέλια. Ο πρωτότυπος τίτλος του στα γερμανικά είναι «Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze».

Το έργο υπήρξε παραγγελία του επισκόπου της ισπανικής πόλης Κάδιξ, Δον Χοσέ Σάενθ ντε Σανταμαρία, για τη Μεγάλη Εβδομάδα. Γράφτηκε το 1786 και η πρεμιέρα του δόθηκε το μεσημέρι της Μεγάλης Παρασκευής, 6 Απριλίου του 1787, στον καθεδρικό ναό του Κάδιξ μέσα σε υποβλητική ατμόσφαιρα. Η Εκκλησία ήταν καλυμμένη εσωτερικά με μαύρα πανιά και το μοναδικό φως προερχόταν από ένα αναμμένο κερί στο κέντρο της εκκλησίας.

Ο σπουδαίος αυστριακός συνθέτης στοχάζεται μουσικά πάνω στα τελευταία λόγια του Χριστού προτού παραδώσει το πνεύμα πάνω στο Σταυρό και μας δίνει ένα από τα πιο δυνατά του έργα. Τα επόμενα χρόνια το παρουσίασε σε μορφή ορατορίου και κουαρτέτου εγχόρδων.

Πρωτότυπος ήταν ο τρόπος πληρωμής του συνθέτη. Ο Δον Χοσέ έστειλε στον Χάιντν ένα ευχαριστήριο κέικ, που μέσα περιείχε χρυσά νομίσματα.

To έργο αποτελείται από 9 μέρη (Εισαγωγή - Επτά Σονάτες - Επίλογος):

  • Εισαγωγή: Maestoso ed Adagio (Μεγαλοπρεπώς και Αργά)
  • Σονάτα Ι: «Pater, dimitte illis, quia nesciunt, quid faciunt» («Πάτερ, άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι») - Largo (Πλατιά)
  • Σονάτα ΙΙ: «Hodie mecum eris in Paradio» («Σήμερον μετ’ εμού έση εν τω παραδείσω») - Grave e cantabile (Σοβαρά και τραγουδιστά)
  • Σονάτα ΙΙΙ: «Mulier, ecce filius tuus» («Γύναι, ίδε ο υιός σου») - Grave (Σοβαρά)
  • Σονάτα IV: «Deus meus, Deus meus, utquid dereliquisti me?» (« «Θεέ μου, Θεέ μου, ινα τί με εγκατέλειπες;» - Largo (Πλατιά)
  • Σονάτα V: «Sitio» («Διψώ») - Adagio (Αργά)
  • Σονάτα VI : «Consummatum est» («Τετέλεσται») - Lento (Αργά)
  • Σονάτα VII: «In manus tuas, Domine, commendo spiritum meum» («Πάτερ, εις χείρας παρατίθεμαι το πνεύμα μου») - Largo (Πλατιά)
  • Επίλογος: Il Terremoto (Ο Σεισμός) - Presto e con tutta la forza (Πολύ Γρήγορα και με όλη την δύναμη)