Η Διεθνής Ημέρα Μάρκετινγκ (Ιnternational Day of Marketing) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 27 Μαΐου με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Μάρκετινγκ (European Marketing Confederation) για να αναδείξει το ρόλο του μάρκετινγκ στις επιχειρήσεις και την κοινωνία, καθώς και για να αναγνωρίσει τις εξαιρετικές συνεισφορές στον τομέα του μάρκετινγκ.
Το μάρκετινγκ (αγοραλογία στα ελληνικά-όρος που δεν έχει επικρατήσει) είναι η διαδικασία προώθησης, πώλησης και διανομής ενός προϊόντος ή υπηρεσίας. Περιλαμβάνει την αναγνώριση των αναγκών των πελατών, τη δημιουργία αξίας και την επικοινωνία αυτής της αξίας σε ένα στοχευμένο κοινό για να δημιουργηθεί ζήτηση και να χτιστούν σχέσεις με τους πελάτες.
Ο απόλυτος στόχος του μάρκετινγκ είναι να ικανοποιεί τη ζήτηση των καταναλωτών πιο αποτελεσματικά από τους ανταγωνιστές και να δημιουργεί έσοδα για την επιχείρηση. Η πρακτική του μάρκετινγκ υπάρχει εδώ και χιλιετίες, αλλά ο όρος «μάρκετινγκ» με την τρέχουσα έννοιά του έγινε δημοφιλής στα τέλη του 19ου αιώνα, ενώ το μάρκετινγκ ως γνωστικό αντικείμενο άρχισε να αναπτύσσεται αμέσως μετά.
Το μάρκετινγκ συνήθως πραγματώνεται από τον πωλητή, συνήθως λιανοπωλητή ή κατασκευαστή. Μπορεί να κατευθύνεται σε άλλες επιχειρήσεις (B2B) ή απευθείας στους καταναλωτές (B2C). Σε ορισμένες περιπτώσεις, εξειδικευμένες εταιρείες μάρκετινγκ, όπως τα μέσα ενημέρωσης, οι διαφημιστικές ή οι εταιρείες ερευνών αγοράς, προσλαμβάνονται για να αναλάβουν αυτά τα καθήκοντα, εάν ο πωλητής δεν έχει τμήμα μάρκετινγκ ή θέλει μια φρέσκια εξωτερική οπτική. Μερικές φορές, οι εμπορικοί σύλλογοι ή οι κυβερνητικοί οργανισμοί αναλαμβάνουν προωθητικές ενέργειες για ολόκληρους κλάδους ή περιοχές. Αυτό είναι συχνά ορατό σε εκστρατείες για συγκεκριμένα τρόφιμα, περιφερειακά προϊόντα ή τουριστικούς προορισμούς.
Η Διεθνής Ημέρα Μάρκετινγκ δημιουργήθηκε το 2023 από τη Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Μάρκετινγκ, ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό μάρκετινγκ που εκπροσωπεί οργανώσεις μάρκετινγκ, πωλήσεων και επικοινωνιών σε όλη την Ευρώπη. Ο κύριος στόχος του είναι να βοηθήσει τις οργανώσεις-μέλη του να ανταλλάξουν πληροφορίες, να μοιραστούν γνώσεις και να επεκτείνουν τα επαγγελματικά τους δίκτυα.
Η ημερομηνία της Διεθνούς Ημέρας Μάρκετινγκ, 27 Μαΐου, επιλέχθηκε για να τιμήσει την επέτειο της γέννησης του Αμερικανού επαγγελματία και θεωρητικού του μάρκετινγκ Φίλιπ Κότλερ, ο οποίος γεννήθηκε την ίδια ημερομηνία το 1931. Ο Κότλερ έχει γράψει περισσότερα από 80 βιβλία για το μάρκετινγκ, έχει αναπτύξει αρκετές σημαντικές έννοιες του μάρκετινγκ και έχει βοηθήσει στη δημιουργία του πεδίου του κοινωνικού μάρκετινγκ. Θεωρείται ευρέως ως ο πατέρας του σύγχρονου μάρκετινγκ.
Οι κύριοι στόχοι της Διεθνούς Ημέρας Μάρκετινγκ είναι να αναδείξουν τον σημαντικό ρόλο του μάρκετινγκ στις σύγχρονες επιχειρήσεις και την κοινωνία, να γιορτάσουν τις επιτυχίες των μελών της κοινότητας του μάρκετινγκ και να αναγνωρίσουν εξαιρετικές επαγγελματικές συνεισφορές στον τομέα με την απονομή του ετήσιου βραβείου «Lifetime Achievement Award for Marketing». Είναι μια ημέρα για τους επαγγελματίες του μάρκετινγκ να γιορτάσουν τα επιτεύγματά τους και να μοιραστούν τις ιστορίες τους για να εμπνεύσουν τη νέα γενιά επαγγελματιών του μάρκετινγκ.