Τον τελευταίο χρόνο αναγκαστήκαμε όλοι μας να μάθουμε να ζούμε σε μία νέα καθημερινότητα. Αναθεωρήσαμε πολλά πράγματα, θέσαμε διαφορετικές προτεραιότητες και συνηθίσαμε να ζούμε με την απουσία αρκετών πραγμάτων που είχαμε δεδομένα στις ζωές μας. Η αλήθεια είναι πως η όλη περιπέτεια με τον Covid-19 επηρέασε όλους τους τομείς της κοινωνίας. Έτσι, θα ήταν αφύσικο να μην επηρεάσει και τον αθλητισμό (και το στοίχημα που είναι στοιχείο μας κατά συνέπεια). Από τις αρχές του 2020 και για όλη σχεδόν τη σεζόν παρακολουθήσαμε κάτι το οποίο δεν είχαμε βιώσει ξανά.
Επειδή όμως κάθε δράση έχει και αντίδραση σύμφωνα με τους νόμους του Νεύτωνα, μέσα από αυτές τις νέες συνθήκες, υπήρξαν και κλάδοι που άνθισαν. Ένας από αυτούς είναι τα eSports. Με τα πρωταθλήματα σε όλο τον κόσμο να «βαράνε κανόνι» το ένα μετά το άλλο, οι παίκτες του στοιχήματος αναγκάστηκαν να στρέψουν αλλού το ενδιαφέρον τους. Η ψυχαγωγία είναι απαραίτητο συστατικό της ανθρώπινης κοινωνίας, ειδικά σε περιόδους δύσκολες όπως αυτή που περάσαμε (και περνάμε ακόμη).
Τι είναι όμως τα eSports; Όλοι τα γνωρίζετε! Απλά τα γνωρίζετε με τον παραδοσιακό όρο «videogames». Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια ή eSports γνώρισαν ραγδαία άνοδο μέσα στο 2020 και έγιναν μία από τις πιο δημοφιλείς στοιχηματικές επιλογές των παικτών. Εταιρίες εκατομμυρίων επενδύουν σε αυτά, χιλιάδες άνθρωποι ανά τον κόσμο ασχολούνται επαγγελματικά με τη δημιουργία τους. Πλέον οι παίκτες μπορούν να ασχοληθούν με αυτά σε επαγγελματικό επίπεδο, με τεράστια συμβόλαια. Σε αυτό το άρθρο θα μάθουμε ποιες είναι οι πιο κορυφαίες θέσεις εργασίας στον τομέα των eSports και τι εμπεριέχεται σε κάθε μία από αυτές.
Επαγγελματίας παίκτης
Θα ξεκινήσουμε με τους πρωταγωνιστές που δεν είναι άλλοι από τους επαγγελματίες παίκτες. Για να το πάμε λίγο πιο χιουμοριστικά. Δεν υπάρχει παιδί που να μην έχει ακούσει από τους γονείς του τη φράση «Μα καλά όλη μέρα παίζεις παιχνίδια στον υπολογιστή σου! Θα στραβωθείς!». Πλέον η απάντηση που μπορεί να δώσει κάποιος είναι «Είμαι επαγγελματίας gamer!».
Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο εύκολα όσο ακούγονται. Όπως και σε κάθε άλλο άθλημα, μονάχα ένα μικρό ποσοστό από αυτούς που ασχολούνται συνολικά με τα παιχνίδια καταφέρνει να φτάσει σε επαγγελματικό επίπεδο. Όπως το ίδιο ισχύει με τους ποδοσφαιριστές, τους μπασκετμπολίστες και πάει λέγοντας. Ένας επαγγελματίας gamer θα πρέπει να ενταχθεί σε μία ομάδα και να ξεκινήσει να συμμετέχει σε μικρά τουρνουά. Όπως σε όλα τα σπορ έτσι και στα eSports η πορεία είναι δύσκολη και πρέπει να ξεκινήσει από χαμηλά.
Ανεξαρτήτως του παιχνιδιού που παίζει θα πρέπει να αφιερώνει ώρες ατελείωτες για να εξελίσσεται και να μαθαίνει τα πάντα γύρω από αυτό. Ένας επαγγελματίας παίκτης δεν λειτουργεί ως μονάδα. Δεν έχει σημασία το εάν είναι παίκτης του League of Legends ή κάποιου άλλου παιχνιδιού. Όπως και στους αθλητικούς συλλόγους έτσι και στα eSports θα πρέπει να συνεργάζεται αρμονικά με τους συμπαίκτες του, τον προπονητή του, τον αναλυτή του και τον μάνατζερ του για να γίνει ο κορυφαίος στον κόσμο.
Σχολιαστής
Μία επαγγελματική διοργάνωση και ένα τουρνουά εκτός από τους επαγγελματίες αθλητές χρειάζονται και έναν σχολιαστή. Όπως και σε κάθε άλλο άθλημα ο σχολιαστής ή shoutcaster όπως ονομάζεται στα eSports θα πρέπει να έχει βαθιά γνώση του παιχνιδιού, αλλά και των παικτών και των ομάδων που συμμετέχουν.
Οι σχολιαστές χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Αυτοί που σχολιάζουν λεπτό προς λεπτό την εξέλιξη του παιχνιδιού και οι άλλοι που δίνουν στο κοινό έξτρα σχόλια και πληροφορίες για το παιχνίδι και τους παίκτες. Όπως δηλαδή συμβαίνει ακριβώς και σε οποιοδήποτε άλλο αθλητικό γεγονός.
Αναλυτής / Προπονητής
Τι χρειάζεται ένας παίκτης για να φτάσει στο κορυφαίο επίπεδο; Έναν κορυφαίο προπονητή και αναλυτή. Ευθύνη του προπονητή είναι να εκπαιδεύσει τον παίκτη όσο καλύτερα γίνεται, να εντοπίσει τις αδυναμίες του και τα θετικά του στοιχεία και να φροντίζει ο παίκτης του να παίζει πάντα στο 100% των δυνατοτήτων του. Εκτός αυτών, είναι αυτός που σχεδιάζει τη στρατηγική που θα ακολουθήσει ο παίκτης του για να μπορέσει να κερδίσει ένα τουρνουά.
Ένας προπονητής μπορεί να έχει το ρόλο και του αναλυτή, του σχεδιαστή στρατηγικής και του αθλητικού ψυχολόγου. «Οι προπονητές εκτός από όλα τα άλλα θα πρέπει να είναι αυτοί που λύνουν και τις διαφορές ανάμεσα στους παίκτες του και κρατούν τις ισορροπίες», σύμφωνα και με τον Γουίλ Μπέργκες, έναν εκ των διασημότερων προπονητών στα eSports.
Διαχειριστής τουρνουά / Διοργανωτής
Για να είναι μία διοργάνωση άρτια θα πρέπει να υπάρξει σωστή διαχείριση. Για να μπορέσει ένα τουρνουά να στεφθεί με απόλυτη επιτυχία και επαγγελματισμό πρέπει να δουλέψουν αρκετοί άνθρωποι και να συντονιστούν υπό τις οδηγίες του διαχειριστή του τουρνουά.
Αυτός είναι υπεύθυνος για τα νούμερα των θεατών, τα εισιτήρια, την εξυπηρέτηση των πελατών καθώς και για την ενημέρωση στα Μέσα. Ο ρόλος του δεν διαφέρει πολύ από αυτόν του project manager. Θα πρέπει να αποτελεί τον δίαυλο ανάμεσα στις ομάδες που θα κοντραριστούν. Επίσης είναι αυτός που θα πρέπει να συντονίζει διαφορετικά κομμάτια του τουρνουά, όπως είναι η παραγωγή, οι εξωτερικοί συνεργάτες, το τμήμα μάρκετινγκ, οι πωλήσεις και άλλα.
Στέλεχος μάρκετινγκ
Όσο extreme και αν ακούγεται, για να στεφθεί μία διοργάνωση με απόλυτη επιτυχία το μάρκετινγκ είναι ζωτικής σημασίας. Στις μέρες μας οι δημόσιες σχέσεις παίζουν σπουδαίο ρόλο καθώς από αυτές εξαρτάται το πόσο δημοφιλές θα είναι ένα τουρνουά και το πόση απήχηση θα έχει.
Φυσικά, πάντα θα υπάρχουν αντιπαλότητες καθώς κάθε εταιρία θέλει να προωθεί τα δικά της προϊόντα. Όμως τα στελέχη του μάρκετινγκ είναι αυτά που καλούνται να διαχειριστούν την αύξηση του κοινού και την προώθηση του brand. Βρίσκονται πολύ κοντά στον Τύπο και στους εκδοτικούς οίκους καθώς και στους διάσημους influencers οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να προωθούν τα events με απώτερο σκοπό την αύξηση του κοινού.
Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι αυτοί που διαχειρίζονται και τα social media των συγκεκριμένων τουρνουά, φροντίζοντας να τα κάνουν όσο πιο γνωστά και δημοφιλή γίνεται στο κοινό.
Μάνατζερ παικτών
Δεν υπάρχει σπορ στον πλανήτη που να διεξάγεται σε επαγγελματικό επίπεδο και να μην εμπλέκονται σε αυτό μάνατζερ. Είναι δεδομένο πως και στα eSports παίζουν καθοριστικό ρόλο. Είναι αυτοί που φροντίζουν για τους πελάτες τους να βρίσκονται σε μία ομάδα που εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητές τους. Προτεραιότητα του κάθε μάνατζερ είναι το να έχει τον πελάτη του ευχαριστημένο.
Με τη ραγδαία ανάπτυξη των eSports τα ποσά που συγκεντρώνουν οι παίκτες αυξάνονται κατακόρυφα. Σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζουν και οι μάνατζερ που ξέρουν πως να διαχειρίζονται τις παλιές και τις νέες στοιχηματικές εταιρίες, καθώς και τους κολοσσούς που βρίσκονται από πίσω για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν το μέγιστο δυνατό κέρδος για τον πελάτη τους και κατ’ επέκταση και για τους ίδιους. Τρανό παράδειγμα ο νεαρός που απεικονίζεται στην διπλανή φωτογραφία.
Ο λόγος για τον Γιόχαν Σάντσταιν, του κορυφαίου και πλουσιότερου παίκτη eSports στον πλανήτη, ο οποίος μέσω του μάνατζερ του, κατάφερε να εξασφαλίσει το 2017 συμβόλαιο που του απέφερε συνολικά σχεδόν επτά εκατομμύρια δολάρια…