Η ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις

Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Πρωτοξεκίνησε το 1952 ως Ράλι ΕΛΠΑ, μετονομάστηκε σε Ράλλυ Ακρόπολις την επόμενη χρονιά και από το 1956 είναι ενταγμένος στο ετήσιο αγωνιστικό καλεντάρι της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA).

Ο εθνικός μας αγώνας πραγματοποιείται κυρίως στους σκονισμένους και κακοτράχαλους χωματόδρομους της ορεινής Στερεάς Ελλάδας, συνήθως κατά τη διάρκεια του καυτού ελληνικού καλοκαιριού. Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι γνωστό παγκοσμίως ως ένας εξαιρετικά σκληρός αγώνας για οδηγούς και αυτοκίνητα. Πολυνίκης της διοργάνωσης με 5 καρό σημαίες είναι ο αδικοχαμένος σκωτσέζος οδηγός Κόλιν ΜακΡέι και στην κατηγορία των κατασκευαστών η Ford με 17.

Οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα που είχαν ξεκινήσει δειλά-δειλά στα μέσα της δεκαετίας του 1920 με πρωτοβουλία της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ, μέλος της FIA από το 1928) διακόπηκαν, όπως ήταν φυσικό, τη δεκαετία του 1940, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του επακολουθήσαντος Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα.

Στις αρχές του 1951 μία παρέα φίλων του αυτοκινήτου απευθύνθηκαν στην ΕΛΠΑ και ζήτησαν την επανέναρξη της αγωνιστικής δράσης. Στις 30 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς δόθηκε η εκκίνηση του «Ελληνικού Ράλι» κάτω από την Ακρόπολη. Τα 10 αυτοκίνητα που συμμετείχαν στον αγώνα, αφού διάνυσαν 1.923 χιλιόμετρα υπό συνεχή βροχή, τερμάτισαν ύστερα από 43 ώρες στην Κηφισιά με νικητή τον Πέτρο Περατικό που οδηγούσε ένα Fiat 1400. Ήταν ο πρώτος αγώνας μεταπολεμικός αγώνας αυτοκινήτου στην Ελλάδα.

Τον Ιανουάριο του 1952 ο τότε αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ Απόστολος Νικολαίδης πρότεινε τη διεξαγωγή ενός αγώνα ράλι υπό την αιγίδα της. Το Ράλι ΕΛΠΑ ξεκίνησε από τα Γιάννινα την 1η Μαΐου της ίδιας χρονιάς με τη συμμετοχή 19 αυτοκινήτων και τερματισμό τη Φιλοθέη, όπου οι διαγωνιζόμενοι πήραν μέρος και σ’ έναν αγώνα διεξιοτεχνίας. Νικητής αναδείχθηκε ο Τζώνυς Πεσμαζόγλου με ένα οκτακύλινδρο Chevrolet και συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ. Το Ράλι ΕΛΠΑ ήταν ο πρόγονος του Ράλυ Ακρόπολις.

Στις 19 Νοεμβρίου 1952, κατά τη διάρκεια του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΠΑ, ο Απόστολος Νικολαΐδης έριξε την ιδέα της διεθνοποίησης του αγώνα και της μετονομασίας του σε Ράλλυ Ακρόπολις. Η πρότασή του έγινε αποδεκτή και στις 29 Μαΐου 1953 κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης δόθηκε η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις με τη συμμετοχή 26 αυτοκινήτων (19 με ελληνικά πληρώματα και 7 με ξένα).

Τα αυτοκίνητα έπρεπε να διανύσουν μία απόσταση 1.720 χιλιομέτρων σε ασφάλτινους και χωμάτινους δρόμους στην ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά μόλις 6 είδαν την καρό σημαία του τερματισμού στην Αθήνα. Νικητής αναδείχθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ με Jaguar και συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Το «Ακρόπολις» από την πρώτη του κιόλας διοργάνωση έδειξε τον σκληρό χαρακτήρα του και άρχισε να χτίζει μεθοδικά τη φήμη του.

Δεν πέρασαν πολλά χρόνια και το 1956 εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) και άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστό στους διαγωνιζόμενους και στους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με τις δύσκολες και «σφιχτές» ειδικές διαδρομές του, κέρδιζε σταθερά χρόνο με το χρόνο φήμη και δημοσιότητα, προσελκύοντας τα μεγαλύτερα ονόματα και τα καλύτερα αυτοκίνητα κάθε εποχής.

Το 1970 εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (πρώτα στο IMC και μετέπειτα στο WRC), κερδίζοντας περαιτέρω αίγλη με τη μοναδικότητα του χαρακτήρα του. Το 2014, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η ΕΛΠΑ, το Ράλλυ Ακρόπολις υποβιβάστηκε και εντάχθηκε και πάλι στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι. Το 2019 και το 2020 δεν έγινε, αλλά από το 2021 επανήλθε στη φυσική του θέση ως αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, αφού η ελληνική κυβέρνηση κατανόησε τη σημασία που έχει για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό.

Το 65ο Ράλλυ Ακρόπολις θα διεξαχθεί από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου 2021.

Οι νικητές του Ράλλυ Ακρόπολις

Έτος Οδηγός Συνοδηγός Αυτοκίνητο Διοργάνωση
1953 Νίκος Παπαμιχαήλ Σπύρος Δημητράκος Jaguar XK120
1954 Πέτρος Παπαδόπουλος Σπύρος Δημητράκος Opel Rekord
1955 Τζώνυς Πεσμαζόγλου Μ. Παπανδρέου Opel Kapitan
1956 Βάλτερ Σοκ Ρολφ Μολ Mercedes Benz 300 SL Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1957 Ζαν-Πιέρ Εσταζέ Λουσίλ Εσταζέ Ferrari 250 GT Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1958 Λουίτζι Βιλορέζι Τσίρο Μπασαντόνα Lancia Aurelia B20 GT Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι(ERC)
1959 Βόλφγκανγκ Λέβι Χάντς Βέντσερ Auto Union 1000 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1960 Βάλτερ Σοκ Ρολφ Μολ Mercedes-Benz 220 SE Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1961 Έρικ Κάρλσον Βάλτερ Κάρλσον Saab 96 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1962 Όιχεν Μπέρινγκερ Πέτερ Λανγκ Mercedes-Benz 220 SE Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1963 Όιχεν Μπέρινγκερ Ρολφ Κνολ Mercedes-Benz 300 SE Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1964 Τομ Τράνα Γκούναρ Τερμάνιους Volvo PV 544 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1965 Καρλ-Μάγκνους Σκογκ Λέναρτ Μπέργκρεν Volvo Amazon 122S Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1966 Μπενγκτ Σέντερστρεμ Γκούναρ Παλμ Ford Cortina Lotus Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1967 Πάντι Χόπκερκ Ρον Κρέλιν Mini Cooper S Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1968 Ρότζερ Κλαρκ Τζιμ Πόρτερ Ford Escort Twin Cam Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1969 Πάουλι Τοϊβόνεν Μάρτι Κολάρι Porsche 911 S Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1970 Ζαν-Λικ Τεριέ Μαρσέλ Καλεβέρ Alpine-Renault A110 1600 Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC)
1971 Όβε Άντερσον Άρνε Χερτζ Alpine-Renault A110 1600 Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC)
1972 Χόκαν Λίντμπεργκ Χέλμουτ Άιζεντλε Fiat 124 Sport Spider Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC)
1973 Ζαν-Λικ Τεριέ Κριστιάν Ντεφεριέ Alpine-Renault A110 1800 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1974 Δεν διεξήχθη λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης
1975 Βάλτερ Ρερλ Γιόχεν Μπέργκερ Opel Ascona 1.9 SR Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1976 Χάρι Κάλστρομ Κλάες-Γκέραν Άντερσον Datsun Violet 160J Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1977 Μπγιόρν Βάλντεγκαρντ Χανς Τορζέλιους Ford Escort RS 1800 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1978 Βάλτερ Ρερλ Κρίστιαν Γκαϊστντέρφερ Fiat 131 Abarth Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1979 Μπγιόρν Βάλντεγκαρντ Χανς Τορζέλιους Ford Escort RS 1800 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1980 Άρι Βατάνεν Ντέιβιντ Ρίτσαρντς Ford Escort RS 1800 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1981 Άρι Βατάνεν Ντέιβιντ Ρίτσαρντς Ford Escort RS 1800 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1982 Μισέλ Μουτόν Φαμπρίτσια Πονς Audi Quatro Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1983 Βάλτερ Ρερλ Κρίστιαν Γκαϊστντέρφερ Lancia 037 Rally Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1984 Στιγκ Μπλόμκβιστ Μπγιορν Σέντερμπεργκ Audi Quattro A2 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1985 Τίμο Σάλονεν Σέπο Χάργιανε Peugeot 205 Turbo 16 E2 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1986 Γιούχα Κάνκουνεν Γιούχα Πϊρονεν Peugeot 205 Turbo 16 E2 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1987 Μάρκου Άλεν Ίλκα Κιβιμάκι Lancia Delta HF 4WD Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1988 Μίκι Μπιαζιόν Τιτσιάνο Σιβιέρο Lancia Delta HF Integrale Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1989 Μίκι Μπιαζιόν Τιτσιάνο Σιβιέρο Lancia Delta HF Integrale Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1990 Κάρλος Σάινθ Λουίς Μόγια Toyota Celica GT-Four Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1991 Γιούχα Κάνκουνεν Γιούχα Πϊρονεν Lancia Delta HF Integrale 16v Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1992 Ντιντιέ Οριόλ Μπερνάρ Οσελί Lancia Delta HF Integrale Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1993 Μίκι Μπιαζιόν Τιτσιάνο Σιβιέρο Ford Escort RS Cosworth Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1994 Κάρλος Σάινθ Λουίς Μόγια Subaru Impreza 555 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1995 Άρις Βωβός Κώστας Στεφανής Lancia Delta HF Integrale Παγκόσμιο Κύπελλο Ράλι Δίλιτρων Αυτοκινήτων (2-Litre World Rally Cup)
1996 Κόλιν ΜακΡέι Ντέρεκ Ρίνγκερ Subaru Impreza 555 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1997 Κάρλος Σάινθ Λουίς Μόγια Ford Escort WRC Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1998 Κόλιν ΜακΡέι Νίκι Γκριστ Subaru Impreza S4 WRC '98 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1999 Ρίτσαρντ Μπερνς Ρόμπερτ Ριντ Subaru Impreza S5 WRC '99 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2000 Κόλιν ΜακΡέι Νίκι Γκριστ Ford Focus RS WRC 00 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2001 Κόλιν ΜακΡέι Νίκι Γκριστ Ford Focus RS WRC 01 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2002 Κόλιν ΜακΡέι Νίκι Γκριστ Ford Focus RS WRC 01 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2003 Μάρκο Μάρτιν Μάικλ Παρκ Ford Focus RS WRC 03 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2004 Πέτερ Σόλμπεργκ Φιλ Μιλς Subaru Impreza S10 WRC '04 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2005 Σεμπαστιάν Λεμπ Ντανιέλ Ελενά Citroën Xsara WRC Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2006 Μάρκους Γκρόνχολμ Τίμο Ραουτιάινεν Ford Focus RS WRC 06 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2007 Μάρκους Γκρόνχολμ Τίμο Ραουτιάινεν Ford Focus RS WRC 06 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2008 Σεμπαστιάν Λεμπ Ντανιέλ Ελενά Citroën C4 WRC Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2009 Μίκο Χίρβονεν Γιάρμο Λέχτινεν Ford Focus RS WRC 09 Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2010 Δεν διεξήχθη
2011 Σεμπαστιάν Οζιέ Ζιλιέν Ινγκρασιά Citroën DS3 WRC Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2012 Σεμπαστιάν Λεμπ Ντανιέλ Ελενά Citroën DS3 WRC Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2013 Γιάρι-Μάτι Λάντβαλα Μίκα Αντίλα Volkswagen Polo R WRC Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
2014 Κρέιγκ Μπριν Σκοτ Μάρτιν Peugeot 208 T16 R5 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
2015 Καγιετάν Καγιετάνοβιτς Γιάροσλαβ Μπάραν Ford Fiesta R5 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
2016 Ραλφς Σιρμάσις Άρτουρς Σίμινς Škoda Fabia R5 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
2017 Καγιετάν Καγιετάνοβιτς Γιάροσλαβ Μπάραν Ford Fiesta R5 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
2018 Μπρούνο Μαγκαλιάες Ούγκο Μαγκαλιάες Škoda Fabia R5 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
2019 Δεν διεξήχθη
2020 Δεν διεξήχθη
2021 Κάλε Ροβάνπερα Γιόνε Χάλτουνεν Toyota Yaris WRC Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)

Νίκες ανά οδηγό

Οδηγός Νίκες Έτος
Κόλιν ΜακΡέι 5 1996, 1998, 2000, 2001, 2002
Βάλτερ Ρερλ 3 1975, 1978, 1983
Μίκι Μπιαζιόν 3 1988, 1989, 1993
Κάρλος Σάινθ 3 1990, 1994, 1997
Σεμπαστιάν Λεμπ 3 2005, 2008, 2012
Μπγιορν Βάλντεγκαρντ 2 1977, 1979
Άρι Βατάνεν 2 1980, 1981
Γιούχα Κάνκουνεν 2 1986, 1991
Μάρκους Γκρόνχολμ 2 2006, 2007
Βάλτερ Σοκ 2 1956, 1960
Όιχεν Μπέρινγκερ 2 1962, 1963
Ζαν-Λικ Τεριέ 2 1970, 1973
Καγιετάν Καγιετάνοβιτς 2 2015, 2017
Τζώνυς Πεσμαζόγλου 1 1955
Νίκος Παπαμιχαήλ 1 1953
Πέτρος Παπαδόπουλος 1 1954
Ζαν-Πιερ Εσταζέ 1 1957
Λουίτζι Βιλορέζι 1 1958
Βόλφγκανγκ Λέβι 1 1959
Έρικ Κάρλσον 1 1961
Τομ Τράνα 1 1964
Καρλ-Μάγκνους Σκογκ 1 1965
Μπενγκτ Σέντερστρεμ 1 1966
Πάντι Χόπκερκ 1 1967
Ρότζερ Κλαρκ 1 1968
Πάουλι Τοϊβόνεν 1 1969
Οβε Άντερσον 1 1971
Χόκαν Λίντμπεργκ 1 1972
Χάρι Κάλστρομ 1 1976
Μισέλ Μουτόν 1 1982
Στιγκ Μπλόμκβιστ 1 1984
Τίμο Σάλονεν 1 1985
Μάρκου Άλεν 1 1987
Ντιντιέ Οριόλ 1 1992
Άρις Βωβός 1 1995
Ρίτσαρντ Μπερνς 1 1999
Μάρκο Μάρτιν 1 2003
Πέτερ Σόλμπεργκ 1 2004
Μίκο Χίρβονεν 1 2009
Σεμπαστιάν Οζιέ 1 2011
Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα 1 2013
Κρέιγκ Μπριν 1 2014
Ραλφς Σιρμάσις 1 2016
Μπρούνο Μαγκαλιάες 1 2018
Κάλε Ροβάνπερα 1 2021

Νίκες ανά Κατασκευαστή

Κατασκευαστής Νίκες Έτος
Ford 17 1966, 1968, 1977, 1979, 1980, 1981, 1993, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2006, 2007, 2009, 2015, 2017
Lancia 7 1958, 1983, 1987, 1988, 1989, 1991, 1992
Subaru 5 1994, 1996, 1998, 1999, 2004
Citroën 4 2005, 2008, 2011, 2012
Mercedes-Benz 4 1956, 1960, 1962, 1963
Opel 3 1954, 1955, 1975
Alpine-Renault 3 1970, 1971, 1973
Peugeot 3 1985, 1986, 2014
Audi 2 1982, 1984
Volvo 2 1964, 1965
Fiat 2 1972, 1978
Škoda 2 2016, 2018
Toyota 2 1990, 2021
Datsun 1 1976
Volkswagen 1 2013
Jaguar 1 1953
Ferrari 1 1957
Auto Union 1 1959
Saab 1 1961
Mini Cooper 1 1967
Porsche 1 1969

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ EMAIL ΣΑΣ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας για να λαμβάνετε κάθε μέρα στο email σας τα σημαντικότερα άρθρα του «Σαν Σήμερα .gr»


ΜΟΝΑΔΙΚΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΜΕΛΟΥΣ

premium Γίνε συνδρομητής με μόλις 3 € / μήνα, στήριξε τον αγαπημένο σου ιστότοπο
και απόλαυσε premium περιεχόμενο, χωρίς διαφημίσεις!

ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ